• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
4

آخرین جزئیات از استقرار زنان آتش‌نشان در ایستگاه‌ها

  • کد خبر : 6337
آخرین جزئیات از استقرار زنان آتش‌نشان در ایستگاه‌ها
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: بانوان آتش‌نشان دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشته‌اند و ۶تا ۷‌ماه پس از آغاز مشارکت آنها در عملیات‌ها می‌توان عملکرد این بانوان را ارزیابی و بررسی کرد.

تقریبا نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند (حدود ۴۹درصد طبق سرشماری سال۱۳۹۵) و بخش قابل‌توجهی از نیرو و سرمایه انسانی جامعه بانوان هستند؛ علاوه بر این، مشاغلی هستند که با توجه به طیف گسترده و متنوع مخاطبان، نیاز است تا علاوه بر آقایان، از نیرو و پرسنل خانم هم برخوردار باشند تا درصورت لزوم و به فراخور نیاز در ماموریت‌ها و برنامه‌های متناسب به‌کار گرفته شوند.

در کنار حوزه‌هایی چون انتظامی و امنیتی که سال‌هاست شاهد حضور و فعالیت بانوان در آنها هستیم، یکی از حوزه‌هایی که حضور زنان در آن ضرورت دارد، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی است. با توجه به این موضوع، چندسالی بود که خبرها و وعده‌هایی درباره حضور بانوان امدادگر در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران مطرح می‌شد، اما هر بار این موضوع به تعویق می‌افتاد و در حد همان وعده و حرف باقی می‌ماند. سرانجام سال۱۴۰۱ و در ششمین دوره از مدیریت شهری و در آستانه ۱۰۰سالگی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران این وعده محقق شد. چند وقت پیش بود که در جریان بهره‌برداری از چند ایستگاه جدید و برج آموزشی ۱۵طبقه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، بانوان یونیفرم‌به‌تن در قامت امدادگران آتش‌نشان رویت شدند و در برنامه مانور اطفای حریق مشارکت کردند.

طبق برنامه قرار است تا سال۱۴۱۰ هر سال ۲۰۰ امدادگر جذب آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران شوند تا به مرور کمبود ۲۵۰۰نفری نیرو در این سازمان کاهش پیدا کند و برطرف شود. قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره اینکه از این ۲۰۰نفر در سال سهم بانوان چه تعداد خواهد بود به همشهری می‌گوید: «تاکنون ۱۶بانوی آتش‌نشان جذب سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شده‌اند. درباره اینکه در آینده قرار است چه تعداد بانوی آتش‌نشان جذب و اضافه شوند، هنوز تصمیمی گرفته نشده است. فعلا قرار است به‌مدت یک‌سال عملکرد و خروجی ۱۶بانوی آتش‌نشان ارزیابی شود و پس از آن تصمیم خواهیم گرفت و مشخص خواهد شد که چه تعداد دیگر بانوی امدادگر می‌توانند وارد چرخه عملیات شوند. بانوان آتش‌نشان دوره‌های آموزشی را پشت سر گذاشته‌اند و ۶تا ۷‌ماه پس از آغاز مشارکت آنها در عملیات‌ها می‌توان عملکرد این بانوان را ارزیابی و بررسی کرد. بانوان آتش‌نشان فعلا با آقایان به عملیات‌ها اعزام می‌شوند تا پس از اینکه حرفه‌ای شدند، به‌صورت مجزا عملیات‌ها را انجام دهند.»

پایان دوره آموزشی بانوان
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره آخرین وضعیت بانوان آتش‌نشان هم می‌گوید: «دوره آموزشی بانوان آتش‌نشان در مرکز آموزش به پایان رسیده است و از آنجا خارج شده‌اند و هم‌اکنون در ایستگاه مخصوص به‌خودشان مستقر هستند. در ایستگاه آموزش‌های تکمیلی را پشت‌سر می‌گذارند تا با شرایط عملیاتی بهتر و بیشتر آشنا شوند. تجهیزات عملیاتی تعدادی از این بانوان آتش‌نشان تکمیل شده و بقیه نیز درحال تکمیل شدن است. با توجه به اینکه وظایف و مسئولیت‌های یک آتش‌نشان بسیار سخت و خطیر است، تاکنون این بانوان در عملیات امداد حضور نداشته‌اند و برای این منظور باید آمادگی و تجربه بیشتری کسب کنند که درحال طی کردن مراحل و آموزش‌های مربوط به آن هستند.»

محمدی درباره اینکه از چه زمانی بانوان آتش‌نشان شرایط حضور در عملیات‌ها را پیدا می‌کنند هم می‌گوید: «این موضوع بستگی به‌نظر فرمانده آنها دارد و نمی‌شود زمان دقیق و مشخصی را برای این موضوع اعلام کرد.»

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=6337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.