• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
4

مهر مشارکت زنان در رویدادهای انتخاباتی را بررسی کرد؛ کفه سنگین فعالیت‌ فرهنگی زنان نسبت به سیاست

  • کد خبر : 7302
مهر مشارکت زنان در رویدادهای انتخاباتی را بررسی کرد؛ کفه سنگین فعالیت‌ فرهنگی زنان نسبت به سیاست

اصفهان- سنگین شدن فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نسبت به سیاست توسط زنان نیاز به بازنگری و پژوهش دارد که زنان به خودباوری بیشتری برسند. خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – ریحانه شهبازی: «نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند و نیم دیگر آن در دامان زنان رشد پیدا می‌کنند» همین جمله نشان از اهمیت حضور […]

اصفهان- سنگین شدن فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی نسبت به سیاست توسط زنان نیاز به بازنگری و پژوهش دارد که زنان به خودباوری بیشتری برسند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – ریحانه شهبازی: «نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند و نیم دیگر آن در دامان زنان رشد پیدا می‌کنند» همین جمله نشان از اهمیت حضور و توجه زنان به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد که می‌تواند در بسیاری از موقعیت‌ها تأثیرگذار باشند.

اما این در حالی است که نقش تأثیرگذار آنان به حاشیه رفته است و این مساله به واکاوی بیشتری از سوی زنان و مسؤولان و قانونگذاران نیاز دارد. در واقع بخشی از این نادیده‌انگاری‌ها از جانب بانوان ایجاد شده که به خودباوری نرسیده‌اند و یا از روی تواضع، رغبتی برای مطرح شدن ندارند.

به عبارتی با وجود توانمندی‌ها و سطح سواد و تجربه بسیاری که بانوان سرزمین ما دارند، اما به اندازه کافی برای مردم و مدیران رده بالا شناخته شده نیستند و علت آن را کارشناسان این حوزه، عدم خودباوری در زنان می‌دانند. هرچند که باید در این مسیر به تعریفی برای توازن بین وظایف ذاتی زن در خانه و توانمندی‌هایش در عرصه‌های مختلف اجتماعی برسیم و تعریف این «توازن» را خود زنان تبیین کنند.

حال با توجه به تأثیرگذاری زنان در عرصه انتخابات و سیاست این مساله پیش می‌آید که برای افزایش میزان مشارکت زنان در انتخابات و حتی نامزد شدن و حضور فعال در این عرصه چه تدابیری باید در نظر گرفت.

کفه سنگین فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی زنان نسبت به سیاست

محسن عزتی، دبیر حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران (هدا) اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه باید بررسی شود که عدم خوشبینی زنان به حوزه سیاسی در چیست و چرا به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کوچ کرده‌اند، می‌گوید: حتماً باید پژوهشکده‌های کشور و دانشگاه‌ها به موضع عدم استقبال زنان به مسائل سیاسی بپردازند زیرا در کشورهای توسعه یافته حضور زنان در عرصه‌های سیاسی بیش از مردان و یا حتی هم اندازه و همسنگ مردان است.

وی ادامه می‌دهد: البته با نگاه جنسیتی نسبت به میزان نامزدها و درصد نمایندگان مجلس موافق نیستم، باید شایسته‌سالاری حاکم و به توانمندی افراد نگاه شود و پیش‌بینی‌ها این بود که امسال با حوادث سال گذشته شاهد حضور بیشتر زنان در عرصه انتخابات باشیم اما آمار چیز دیگری را نشان می‌دهد که میزان حضور و ثبت نام آنها برای نامزد شدن مناسب نبود.

عزتی معتقد است که تلفیق و ترکیبی از زنان و مردان در مجموعه‌های تصمیم گیری و قانون گذار باید بهتر باشد، از این رو باید برای حضور بیشتر زنان و بروز توانمندی‌های آنان در عرصه سیاست، لازم است شرایط را فراهم کرد که علاوه بر مناصب مدیریتی فرهنگی و اجتماعی در عرصه سیاست و قانونگذاری حضور داشته باشند.

کفه سنگین فعالیت‌ فرهنگی زنان نسبت به سیاست

تعریف «توازن» بین وظایف زنان توسط آنان

مرضیه استکی، معاون امور بانوان استانداری اصفهان نیز بر این باور است که در راستای تعالی خانواده باید زنان را با توانمندی‌های خود آشنا کرد که بخشی از آن به فعالیت‌های بیرون از خانه بر می‌گردد و زنان بعد از انقلاب جزو سردمداران بودند زیرا دوشادوش مردان کمک کردن و مقاومت کردند. در واقع انقلاب، به زنان ما هویت داد که ورای جنسیت آنها به آنان نگاه شود.

وی ادامه داد: زنان هرچند که بعد از انقلاب در مشاغل و عرصه‌های مختلف حضور پیدا کردند اما همچنان باید برای حضور مؤثر آنان تلاش کرد که برای ایجاد تعادل بین دیدگاه‌هایی که برای زنان وجود دارد، الگوی زن سوم مسلمان توسط رهبر انقلاب عنوان شد. در واقع باید زن ساحت مادری، خانه‌داری و اجتماعی خود را توأمان باهم حفظ کند.

معاون امور بانوان استانداری اصفهان گفت: تبیین و روایتگری صحیح از زنان تأثیرگذار ما برای نسل کنونی می‌تواند مؤثر باشد که توسط رسانه، رویکرد و سبک زندگی آنان برای دنیا و نسل امروزی مشخص شود و البته باید پیشاپیش این موضوعات مد نظر قرار گیرد و برای آینده اتاق فکر تعبیه کرد.

کفه سنگین فعالیت‌ فرهنگی زنان نسبت به سیاست

فراگیری خودباوری زنان برای فعالیت در سیاست

به گزارش مهر، در مسیر پُر افت‌وخیز مبارزات تا پیروزی انقلاب‌اسلامی، زنان در سایه حمایت و هدایت رهبری کبیر، سطوح اولیه مشارکت سیاسی را طی کردند. بگذریم که برای همین سطح نخست از مشارکت سیاسی به گواه مستندات تاریخی در همان مقطع، کم نبودند نجواهایی که زنان را مانع و مزاحم مبارزات خود احساس می‌کردند. امام (ره)، آن نگارگر سترگ که زنان را نه سهیم در انقلاب که رهبر خود می‌دانست، باعث شد الگوی زن سوم مسلمان در میدان نیز تحقق پیدا کند.

اکنون با توجه به این دیدگاه‌ها باید برای خودباوری زنان چاره‌اندیشی کرد که در عرصه سیاسی نیز به اندازه سایر حوزه‌ها حضور و فعالیت داشته باشند و حتی در این میان مباحث سیاسی را دنبال کنند.

بخشی از این موضوع به دانشگاه‌ها و انجمن‌های دانشجویی باز می‌گردد که برای بالا بردن سواد سیاسی و درگیر کردن دانشجویان با مباحث کلان و سیاسی برنامه‌ریزی داشته باشند. البته پیشرفت در این حوزه و فعالیت چشمگیر بانوان در مباحث سیاسی قابل کتمان نیست اما نیاز به چاره‌اندیشی برای حضور بیشتر دارد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=7302

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.