• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1

همایش ملی تجلیل از مقام علمی استاد سید حسین صفایی

  • کد خبر : 7556
همایش ملی تجلیل از مقام علمی استاد سید حسین صفایی

سیدحسین صفایی حقوقدان، فقیه، نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه، عضو پیوسته فرهنگستان علوم است و ریاست شاخه حقوق این فرهنگستان را بر عهده دارد. وی سابقه ریاست دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را نیز در کارنامه دارد. صفایی هم‌اکنون سردبیر فصلنامه علمی تخصصی دانشنامه‌های حقوقی نیز است. گروه اندیشه: همایش ملی تجلیل از […]

سیدحسین صفایی حقوقدان، فقیه، نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه، عضو پیوسته فرهنگستان علوم است و ریاست شاخه حقوق این فرهنگستان را بر عهده دارد. وی سابقه ریاست دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را نیز در کارنامه دارد. صفایی هم‌اکنون سردبیر فصلنامه علمی تخصصی دانشنامه‌های حقوقی نیز است.

گروه اندیشه: همایش ملی تجلیل از مقام علمی استاد سید حسین صفایی توسط پژوهشکده حقوق و قانون ایران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله دکتر سید مصطفی محقق داماد به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری، جناب آقای دکتر حسین مهرپور به عنوان دبیر کمیته علمی و جناب آقای محمد درویش زاده به عنوان دبیر اجرایی این همایش ملی هستند . اسامی سایر اعضای شورای سیاستگذاری و هیات علمی به زودی وپس از هماهنگی با سایر دانشگاه‌ها وانجمن های علمی حقوقی منتشر خواهد شد.

شرح ماده به ماده حقوق تعهدات فرانسه توسط پژوهشکده حقوق و قانون | خبرنامه دانشجویان ایران

خلاصه ای از سوابق

سیدحسین صفایی حقوقدان، فقیه، نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه، عضو پیوسته فرهنگستان علوم است و ریاست شاخه حقوق این فرهنگستان را بر عهده دارد. وی سابقه ریاست دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران را نیز در کارنامه دارد. صفایی هم‌اکنون سردبیر فصلنامه علمی تخصصی دانشنامه‌های حقوقی نیز است. وی یکی از برگزیدگان سومین دوره جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۲ است. همچنین در سال ۱۴۰۲ در کنار ۱۱ چهره برجسته علمی کشور، موفق به دریافت نخستین «نشان عالی دانش» شد. این نشان که یک نشان ویژه و مشترک بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است به دانشمندان و اساتیدی که دارای مرجعیت علمی باشند اعطا می‌شود.

صفایی در کنار سید حسن امامی، محمدجعفر جعفری لنگرودی، امیرناصر کاتوزیان، و مهدی شهیدی، جزو اساتید بزرگ و صاحب سبک در حقوق مدنی است. او از نظر سوابق اجرایی در سال ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۱: معاون دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸: معاون مؤسسهٔ حقوق تطبیقی دانشگاه تهران، از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱ نیز بوده است.

کتابشناسی

سبک نوشتن صفایی، ساده و در عین استدلالی و تحلیلی و عمیق و بسیار روان است. به گفته محمدجعفر جعفری لنگرودی صفایی دانشمندی برجسته است و نثر روان او، الگوی نثر حقوقی به زبان فارسی است. ناصر کاتوزیان، صفایی را حقوقدانی منطقی توصیف کرده که دارای قلم خیلی خوب است. همچنین، دکتر حسنعلی درودیان، صفایی را قافله‌سالار حقوق ایران توصیف کرده و نثر او را مانند نثر سعدی (شاعر بلندآوازه ایرانی)، سهل و ممتنع می‌داند. برخی تالیفات و ترجمه های صفایی به شرح زیر هستند.
تالیفات
حمایت از محجورین در حقوق تطبیقی LA PROTECTION DES INCAPABLES (به زبان فرانسه)
حقوق مدنی (جلد اول، حقوق اشخاص و اموال،انتشارات میزان، ۱۳۹۲)
حقوق مدنی (جلد دوم، قواعد عمومی قرار دادها،انتشارات میزان، ۱۳۹۴)
حقوق خانواده (در دو جلد، با همکاری اسدالله امامی، ۱۳۷۰) این کتاب برنده جایزه بهترین کتاب سال شد.
مختصر حقوق خانواده (با همکاری اسدالله امامی، نشر میزان، ۱۳۹۵)
حقوق اشخاص و حمایت از محجورین (با همکاری مرتضی قاسم‌زاده، انتشارات سمت)
مسئولیت مدنی: الزامات خارج از قرارداد (با همکاری حبیب‌الله رحیمی، انتشارات سمت)
مسئولیت مدنی تطبیقی (با همکاری حبیب‌الله رحیمی، انتشارات شهردانش، ۱۳۹۷)
حقوق مدنی وصیت، ارث، شفعه (با همکاری دکتر محمدهادی جواهرکلام، انتشارات شرکت سهامی انتشار، چاپ دوم، ۱۳۹۹)
حقوق مدنی: مسئولیت مدنی محجورین (مطالعه‌ای حقوقی، فلسفی و تطبیقی)، (با همکاری دکتر علیرضا آبین، انتشارات شرکت سهامی انتشار، چاپ اول، ۱۴۰۱).
مفاهیم و ضوابط جدید در حقوق مدنی (۱۳۵۵)
پژوهشکده حقوق و قانون ایران | گزارش تصویری از جلسه ارزیابی اصلاح موادی از قانون ثبت احوال با حضور استاد دکتر سید حسین صفایی – پژوهشکده حقوق و قانون ایران

ترجمه‌ها

نهادهای اساسی در حقوق ایالات متحده آمریکا (ترجمه ۱۳۵۰)
حقوق ایالات متحده آمریکا (ترجمه ۱۳۶۹)
مباحثی از حقوق بین‌الملل خصوصی (انتشارات میزان)
نظامهای بزرگ حقوقی معاصر تألیف رنه دیوید (ترجمه با همکاری عزت‌الله عراقی و محمد آشوری) در حوزه جامعه‌شناسی حقوق
مبانی و اصول مسئولیت مدنی از دیدگاه حقوق تطبیقی تألیف آندره تنک (ترجمه با همکاری سید احسان حسینی، انتشارات شرکت سهامی انتشار، ۱۳۹۸)

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=7556

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.