• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
3
طی یادداشتی مطرح شد؛

حجاب یک کلان‎ پروژه و رویکرد است

  • کد خبر : 6420
دانشجوی دکتری مطالعات زنان گرایش حقوق زن در اسلام یادداشتی درباره موضوع حجاب ارائه داد.

وحیده علی‏میرزائی، ‬ دانشجوی دکتری مطالعات زنان گرایش حقوق زن در اسلام طی یادداشتی اظهارداشت: دین به‏‬ دنبال این نیست که انسان‌ها تنها چیزهایی را بفهمند و بدانند؛ بلکه می‌خواهد انسان‌ها برخی چیزها را به‎طور عمیق بخواهند. درواقع دین می‌خواهد در یک فرایند تربیتی تمامی ساحات وجود انسان را با حقیقت و فطرت همراه کند و موانعی که موجب غفلت و جهل یا ضعف او در این مسیر است را با انتخاب خودِ او مرتفع کند.

به‌طور کلی هر اندیشه یا گرایش یا رفتاری که در انسان متولد و تثبیت می‌شود زمینۀ شکل‌گیری طیفی از اندیشه‌ها و رفتارها و تمایل‌های هم‌سنخ خود را نیز ایجاد می‌کند. ما در عصر دست‏کاری تمایلات و بازتولید ذائقه‌ها زندگی می‌کنیم. دوران ما دوران استعمار احساسات و تمایلات است.

عصر تئوریزه کردن عنصر رهایی و بی‎ قیدی است. گویی تنها قاعدۀ زندگی بشر پست‌مدرن این است که قاعده‌ای وجود ندارد. همه‏چیز سیال، برساخت بشر و سلیقه‌ای است، هم اندیشه‌ها هم تمایل‌ها و هم رفتارها. واقعیت مهلک نیز همین‌جاست که این رهایی افراطی در حوزۀ اندیشه و تمایل و رفتار به جایی رسیده که انسان امروز هویت جنسیتی و حتی جنسی خود را هم در گردباد یک سیالیت موهوم گم کرده و می‌پندارد می‌تواند به‌راحتی سلیقه‌های موقت و آرزوهای مجازی خود را بر قواعد طبیعت، غریزه و فطرت که او آن‌ها را موهوم می‌پندارد غلبه دهد!

این فاجعۀ هویتی و جنسیتی و جنسی شاید بیش از آن که محصول نسبیت در اندیشه باشد محصول رهایی احساس و تمایل است. اسلام در تنظیم و مدیریت تمایلات و احساسات طبیعی و غریزی و فطری انسان یک منطق روشن و متناسب با آن و یک نظام رفتاری منسجم دارد. کارکرد بسیاری از احکام دین را به‬ ‏طور دقیق می‌توان از همین منظر یعنی مدیریت تمایل در انسان تحلیل کرد. برای تنظیم تمایل باید مرز گذاشت و حجاب به‌معنای عام آن همان مرزبندی است.

شاید بتوان مدعی شد دلالت حجاب به‌مثابه یک منطق کلی، نه صرفاً یک پوشش مدیریت تمایل و احساس در زن و مرد نسبت به هم و حتی به لحاظ فردی است. روشن است که در یک مدیریت صحیح، هیچ تمایل طبیعی یا غریزی یا فطری نباید نادیده گرفته شود؛ اما هنر این است که تمایلات و گرایشات به‌گونه‌ای تنظیم شوند که نتیجه‌اش حداکثر رشد شخصیتی و جنسیتی و معنوی بشر باشد چه در زیست جمعی، چه خانوادگی و چه فردی.

از این منظر حجاب، یک کلان‏پروژه است! یک رویکرد است. اخذ یک وضعیت است؛ نه به‏‬ طور صرف یک فعل یا یک پوشش خاص. موضوع پوشش و پوشیدگی مردان و زنان تنها یکی از قطعات پازل بزرگ منطق حجاب به‌عنوان یک رویکرد است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=6420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.