• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
6

روئینگ دختران همدان پرچمدار قایقرانی کشور؛ پیش بسوی قهرمانی آسیا

  • کد خبر : 4678
روئینگ دختران همدان پرچمدار قایقرانی کشور؛ پیش بسوی قهرمانی آسیا

به گزارش خبرنگار زنان دیپلماسی، استان همدان با وجود نداشتن دریا و دریاچه برای توسعه رشته قایقرانی اما همواره سرشار از نخبه‌های این رشته ورزشی به ویژه در بخش بانوان است و ورزشکاران این رشته در میادین مختلف ملی و بین المللی به صید مدال‌های رنگارنگ پرداخته‌اند. شروع رسمی ورزش قایقرانی همدان به اواخر دهه […]

به گزارش خبرنگار زنان دیپلماسی، استان همدان با وجود نداشتن دریا و دریاچه برای توسعه رشته قایقرانی اما همواره سرشار از نخبه‌های این رشته ورزشی به ویژه در بخش بانوان است و ورزشکاران این رشته در میادین مختلف ملی و بین المللی به صید مدال‌های رنگارنگ پرداخته‌اند.

شروع رسمی ورزش قایقرانی همدان به اواخر دهه ۸۰ باز می‌گردد و پاروزنان در نبود فضای مناسب برای پرداختن به این رشته، از استخر سرپوشیده کوثر فعالیت رسمی خود را آغاز کردند.

فعالیت خوب قایقرانان باعث شد تا مسئولان سد آبشینه را برای تمرین آنان مهیا سازند و استعدادهای نخبه این ورزش از همین سد خاکی به دنیای قهرمانی معرفی شدند.

انتقال پاروزنان به سدخاکی آبشینه ابتدا ترس و دلهره‌ای را در بانوان قایقران به سبب گستردگی و عمق آب ایجاد کرد اما طولی نکشید که قایق‌ها کورس رقابتی را در پهنای این سد به اجرا گذاشتند.

تمرین در فصول سرد سال سبب شد تا مدیریت ورزش استان همدان بارها برای تشویق بانوان قایقران به این محل عزیمت کند و این حمایت‌ها منجر به انگیزه بیشتر آنان در رسیدن به قله‌های ترقی شد.

آرزو حکیمی، مونا نوری، مهشاد ناصرنژاد، مهسا بیگدلی، نرگس خدابنده لویی و فاطمه سهبیان پایه گذاران این ورزش در مسیر قهرمانی بودند و توانستند در مسابقات مختلف مدال‌های رنگارنگ را کسب کنند.

روئینگ دختران همدان پرچمدار قایقرانی کشور؛ پیش بسوی قهرمانی آسیا

در سال ۱۳۹۰ آرزو حکیمی گوی سبقت را از سایر قایقرانان ربود و توانست با تمرین مستمر و حمایت‌های ویژه والدین و مربیان خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن در سطح ملی بدرخشد.

طولی نکشید که این پاروزن نخستین سهمیه تاریخ قایقرانی کشور را با ورود به المپیک ۲۰۱۲ لندن کسب کرد و البته پس از مدتی از دنیای قهرمانی در این رشته خداحافظی کرد.

حکیمی اولین و آخرین قایقران همدانی بود که حضور در المپیک را تجربه کرد و در نهایت ناباوری ضمن وداع با تیم ملی، از کشورمان مهاجرت کرد.

صیادان مدال در این سال‌ها به‌اندازه تاریخ بسیاری از ورزش‌های مطرح این استان موفق به قهرمانی شدند و حتی گوی سبقت در کسب مدال را از برخی رشته‌ها ربودند.

از مدال‌های بین المللی تا نشان‌های رنگارنگ قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیا، کاپ آزاد جهانی و اوج موفقیت‌ها که همان حضور در المپیک بود و البته اکنون نیز نخبه‌های قایقرانی همدان برای بازگشت دوباره به این رویداد مهم تلاش می‌کنند.

در این بین نباید از زحمات مربیانی نظیر نسرین عابدین فیروز، مهدی صمدی و سایر مربیان جوان چشم پوشی کرد که توانستند قایقرانی همدان را در سطح اول کشور مطرح سازند.

سبقت روئینگ از آب‌های آرام

روزگاری قایقرانان همدانی در رشته آب‌های آرام داعیه دار تیم‌های ملی بود و اما تغییر نسل قایقرانان و کم توجهی‌های صورت گرفته باعث تنزل این رشته شد.

در سال‌های اخیر رشته رویینگ گوی سبقت را از آب‌های آرام ربوده است و نه تنها در ترکیب تیم ملی شاهد حضور پرشمار قایقرانان به خصوص در بخش بانوان هستیم بلکه به نشان‌های بین المللی نیز رسیده‌اند.

اواخر شهریورماه امسال بود که قایقرانان همدانی در مسابقات کاپ آسیا موفق به کسب یک نشان طلا و سه نقره شدند، در مسابقه فینال روئینگ دونفره هزار متر سبک‌ وزن زنان، کیمیا زارعی مدال طلا، در ماده روئینگ دونفره ۵۰۰ متر بانوان کیمیا زارعی و مریم امیدی‌پارسا از همدان مدال نقره و مریم کرمی دیگر قایقران همدانی در ماده روئینگ یک‌نفره هزار متر سنگین وزن نشان نقره را به دست آوردند.

اواخر شهریورماه امسال بود که قایقرانان همدانی در مسابقات کاپ آسیا موفق به کسب یک نشان طلا و سه نقره شدند، در مسابقه فینال روئینگ دونفره هزار متر سبک‌ وزن زنان، کیمیا زارعی مدال طلا، در ماده روئینگ دونفره ۵۰۰ متر بانوان کیمیا زارعی و مریم امیدی‌پارسا از همدان مدال نقره و مریم کرمی دیگر قایقران همدانی در ماده روئینگ یک‌نفره هزار متر سنگین وزن نشان نقره را به دست آوردند.

همین درخشش سبب شد تا این سه قایقران همدانی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در ترکیب اصلی تیم ملی اعزامی از کشورمان انتخاب شوند.

اسامی قایقرانان اعزامی به مسابقات قهرمانی روئینگ آسیا در حالی اعلام شد که همدان بیشترین سهمیه را کسب کرد، فاطمه مجلل (آذربایجان غربی) ، شکیبا وقوفی (تهران) ، زینب نوروزی و مهسا جاور (زنجان) ، کیمیا زارعی، مریم کرمی و مریم امیدی پارسا (همدان) و نازنین ملایی (گیلان) در بخش زنان و شیرزاد قادری (کردستان) ، امیرحسین محمودپور (گیلان) و حمیدرضا رضوانی (تهران) در بخش مردان و امیررضا عبدالی (تهران) و ابوالفضل سطوتی (گیلان) در بخش جوانان نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی هستند.

اردوی تیم ملی روئینگ در بخش زنان، مردان و جوانان به میزبانی دریاچه مجموعه آزادی به منظور حضور در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ تمدید شده و تا سوم آذر ادامه خواهد داشت و پس از پایان، تیم ملی ایران به منظور شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا راهی تایلند خواهد شد.

برای مدال طلای آسیا تلاش می‌کنیم

بانوی ملی‌پوش همدان در خصوص حضور در مسابقات آسیایی گفت: در چهار نفره سنگین‌وزن که رقبای اصلی ما حضور دارند، رقابت نزدیکی با هم خواهیم داشت و تمام تلاشمان را می‌کنیم که مدال طلا را کسب کنیم.

«مریم ‌امیدی‌پارسا» بیان کرد: در ۲ سال گذشته با وجود شیوع کرونا آمادگی خود را با تمرینات منظم حفظ کردیم و هیچ گاه تمرینات را کامل تعطیل نکردیم.

روئینگ دختران همدان پرچمدار قایقرانی کشور؛ پیش بسوی قهرمانی آسیا

وی حضور در کاپ آسیا را تجربه‌ای بسیار مطلوب دانست و افزود: این مسابقات محک خوبی بود تا میزان آمادگی خود را تا قبل از مسابقات قهرمانی آسیا ارزیابی کنیم.

امیدی پارسا ادامه داد: در این رقابت‌ها علاوه بر شناخت نقاط ضعف خود، زیرنظر مربیان بیشتر تمرین کردیم و حالا به لحاظ روحی و فنی آمادگی مطلوبی داریم.

وی اضافه کرد: قرار است در مسابقات قهرمانی آسیا در مواد چهار نفره سبک وزن و چهار نفره سنگین وزن شرکت کنم کشورهای چین، کره و ویتنام حریفان اصلی ما هستند.

ملی پوش همدان: قرار است در مسابقات قهرمانی آسیا در مواد چهار نفره سبک وزن و چهار نفره سنگین وزن شرکت کنم کشورهای چین، کره و ویتنام حریفان اصلی ما هستند.

ملی پوش روئینگ کشورمان اظهار داشت: تمامی کشورهای مدعی در این ۲ ماده حضور دارند و رقابتی سخت برای حضور روی سکوی قهرمانی داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای کسب مدال طلا تلاش می‌کنیم و انگیزه بالایی برای حضور در این مسابقات داریم.

رقابت سختی در پیش داریم

دیگر بانوی ملی پوش روئینگ همدان نیز با بیان اینکه تمرین آماده‌سازی خود را پس از ۲ سال دوری از تیم ملی آغاز کرده‌ام و می‌دانم رقابت سختی در پیش دارم گفت: پس از بازی‌های آسیایی جاکارتا با تصمیم شخصی از میادین دور بودم و باردیگر به تمرین و مسابقه پرداختم.

«مریم کرمی» افزود: نزدیک به ۲ سال است که تمرین آماده‌سازی خود را در همدان شروع کرده‌ام و پس از رقابت‌های قهرمانی کشور به تیم ملی بازگشتم.

دارنده مدال آسیایی روئینگ افزود: حضور موفق در قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی را هدفگذاری کرده‌ام و کاپ آسیا به ما کمک کرد تا میزان آمادگی خود را به خوبی بسنجیم.

روئینگ دختران همدان پرچمدار قایقرانی کشور؛ پیش بسوی قهرمانی آسیا

وی با اشاره به اینکه قرار است در ماده چهارنفره سنگین وزن در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کند، یادآور شد: کشورهای چین و ویتنام رقبای اصلی ما هستند و با شناختی که از نفرات این تیم‌ها در سال‌های گذشته به دست آورده‌ایم، بدون شک رقابت سخت و نزدیکی با هم خواهیم داشت.

کرمی اظهار داشت: هم اکنون تمرین آماده‌سازی خود را پیگیری می‌کنم و امیدوارم دست پر به کشور بازگردیم.

قهرمانی آسیا فرصت طلایی برای دختران قایقران

رییس هیات قایقرانی همدان نیز گفت: قایقرانی این استان در سال‌های گذشته همواره و به واسطه حضور استعدادها صاحب مدال‌های رنگارنگ ملی و بین المللی شده است.

«مهران حاجیان» افزود: هیات قایقرانی از هر زیرساختی برای فعالیت قایقرانان استان همدان استفاده می‌کند و در تلاش هستیم تا قایقرانان بهترین شرایط تمرینی را داشته باشند.

وی با ابراز رضایت از حضور سه قایقران همدانی در ترکیب تیم ملی روئینگ بانوان اعزامی به قهرمانی آسیا گفت: اکنون فرصت طلایی برای دختران همدان در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند برای کسب مدال فراهم شده است و اطمینان دارم که عملکرد درخشانی خواهند داشت.

رییس قایقرانی همدان: اکنون فرصت طلایی برای دختران ملی پوش این استان در مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند برای کسب مدال فراهم شده و اطمینان دارم که عملکرد درخشانی خواهند داشت.

حاجیان بیان کرد: کیمیا زارعی، مریم کرمی و مریم امیدی پارسا ملی پوشان همدان در تیم ملی هستند و همگی از آمادگی بسیار مطلوب برخوردار هستند.

رییس هیات قایقرانی همدان یادآور شد: کسب مدال‌های خوش رنگ در مسابقات آسیایی هدف ما است و امیدواریم بهترین نتیجه ممکن را ثبت کنیم.

قایقرانی ورزش پرافتخار در همدان

مدیرکل ورزش و جوانان همدان نیز گفت: قایقرانی از رشته‌های پرافتخار و موفق تاریخ ورزش این استان محسوب می‌شود و همواره در تیم‌های ملی شاهد درخشش نمایندگان همدان به خصوص در بخش بانوان هستیم.

«علی حقیقی» افزود: قایقرانی یکی از رشته‌های پرمدال در جهان محسوب می‌شود و تمام سعی ما کمک به رشد و توسعه این رشته ورزشی در همدان است.

وی اضافه کرد: مسابقات قایقرانی کاپ آسیا شهریورماه امسال برگزار شد که شاهد درخشش قایقرانان همدانی در بخش بانوان بودیم و اکنون در انتظار حضور موفق آن‌ها در قهرمانی آسیا هستیم.

روئینگ دختران همدان پرچمدار قایقرانی کشور؛ پیش بسوی قهرمانی آسیا

حقیقی یادآور شد: حضور سه قایقران از همدان در ترکیب اصلی تیم ملی روئینگ بانوان اعزامی به قهرمانی آسیا نشانگر این بود که همدان از قطب‌های اصلی قایقرانی کشور به شمار می‌رود و در پرورش استعدادهای نخبه برنامه ریزی مطلوبی در این استان شده است.

وی خاطرنشان کرد: قایقرانی همدان با وجود نبود دریا و حتی دریاچه در سطوح بین المللی به موفقیت‌های ارزشمند رسیده است و برای رشد و پیشرفت این رشته ورزشی حمایت‌های لازم را داریم.

حقیقی با قدردانی از اعضای هیات قایقرانی همدان گفت: توسعه ورزش قایقرانی در مسیر حرفه‌ای و قهرمانی از سیاست‌های اصلی ورزش استان است که با کمک مجموعه هیات و مربیان توانمند به نتیجه می‌رسد.

مسابقات روئینگ قهرمانی آسیا اواخر آذرماه امسال به میزبانی کشور تایلند برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=4678
  • ارسال توسط :
  • دیدگاه‌ها برای روئینگ دختران همدان پرچمدار قایقرانی کشور؛ پیش بسوی قهرمانی آسیا بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.