• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
3

اتفاقات مهم جهانى در ماه اوت(شهريور)

  • کد خبر : 4167
اتفاقات مهم جهانى در ماه اوت(شهريور)
شورش بردگان در ۲۳ اوت سال ١۷۹١ میلادی در جزیره هیسپانیولا در دریای کارائیب، جنبشی را به راه انداخت که سرانجام به لغو برده‌داری منجر گردید. آنچه در جریان این شورش به دست آمد رهایی از بردگی، استقلال این جزیره از سلطه استعماری، و در نهایت الغای برده‌داری بود. هیسپانیولا امروز به هائیتی و جمهوری دومینیکن تبدیل شده است.

به گزارش زنان دیپلماسیسوسن صفاوردی– سازمان ملل متحد روز ۲٣ اوت مصادف با اول شهریورماه را به عنوان “روز جهانی یادآوری تجارت برده و الغای آن” نامگذاری کرده است تا جهانیان همه ساله در این روز تاریخ و پیامدهای برده‌داری را به خاطر بیاورند.

یونسکو از سال ۱۹۹۴ پروژه Slave Route را آغاز کرده است. این پروژه این امکان را فراهم کرده است که موضوعات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی- سیاسی این تاریخ دردناک را شناسایی کند.
با توسعه یک رویکرد چند رشته‌ای، که ابعاد تاریخی، یادمانی، خلاقانه، آموزشی و میراث این موضوع را به هم پیوند می‌دهد، با این پروژه تلاش مى شود اا دانش مردم درباره تجارت برده‌ها افزايش يابد و به گسترش فرهنگ صلح کمک شود
در این روز بین‌المللی، یونسکو از همه، از جمله مقامات دولتی، جامعه مدنی، مورخان، محققان و شهروندان عادی، دعوت به همکاری می‌کند تا آگاهی خود را در مورد این تاریخ به اشتراک گذارند و با همه اشکال برده‌داری مدرن مخالفت کنند.
برده‌‌داری معاصر یا مدرن به نهادهایی از برده‌داری اطلاق می‌ شود که تا زمان حال ادامه داشته‌اند. سالهاست که از لغو برده‌داری به سبک سنتی و خرید و فروش انسان و تملک اشخاص و نهادهای اداره کننده بردگان میگذرد اما این بدان معنا نیست که در دنیای مدرن پدیده غیر انسانی یاد شده معدوم شده و دیگر شاهد حراج کرامت و حریّت و هویت انسانها نباشیم.
در زندگی جدید بشری شکل‌های نوپدید سیطره انسان بر انسان ظهور و بروز پیدا کرده، آن گونه که امروزه متاسفانه هم چنان شاهد میلیونها برده هستیم که در قالب کار اجباری، قاچاق انسان، فحشا، بردگی به دلیل بدهی و ازدواج کودکان نمود پیدا می کند و برده‌داران نوین از این وضعیت، میلیاردها دلار سود مادی به دست می‌آورند.
سازمان ملل متحد هر ساله موضوعی را برای این روز در نظر می‌گیرد و موضوع سال ۲۰۲۲ را “داستان های شجاعت: مقاومت در برابر برده‌داری و اتحاد در برابر نژادپرستی” نامگذاری کرده است.

به همين مناسبت دبیرکل سازمان ملل نكاتى براى سال ۲۰۲۲ را مورد تاكيد قرار داده است:

١-بنا به گفته آنتونیو گوترش چیزهای زیادی در خصوص تجارت برده میدانیم اما امروز روزی است که باید جنایت علیه بشریت. قاچاق بی‌سابقه انبوه انسان؛ معاملات تحقیرآمیز اقتصادی و نقض غیرقابل توصیف حقوق بشر را به یاد آوریم.

٢-وی گفته است اما چیزهای زیادی هم هست که نمیدانیم و امروز روزی است که باید در پشت واقعیت‌ها و ارقامی که میلیون‌ها داستان انسانی وجود دارد، داستانهایی از رنج و درد ناگفته که باید یاد بگیریم.

٣-گوترش گفته است که روز جهانی یادبود قربانیان برده داری و تجارت برده فراآتلانتیک، زمانی است که درباره چنین داستان‌هایی یاد بگیریم و در مورد آنها تأمل کنیم. برای ادای احترام به میلیون ها آفریقایی که از وطن و جوامع خود رانده شده‌اند و برای همبستگی علیه نژادپرستی باید در همه جا ایستاد.
٤-وی همچنین گفته است امروزه، مردم آفریقایی تبار به مقابله با تبعیض نژادی، به حاشیه رانده شدن و طرد شدن ادامه می دهند. عدم توازن قدرت سیاسی، اقتصادی و ساختاری که ریشه در حکومت استعماری، بردگی و استثمار دارد، هنوز برابری در فرصت ها و عدالت را رد می کند.
دبیرکل سازمان ملل در انتهاى نكات مورد تاكيد ، درخواست مى كند :
در این روز جهانی، بیایید متحد در برابر نژادپرستی بایستیم و با هم جوامعی مبتنی بر کرامت، برابری و همبستگی بسازيم

 

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=4167

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.