• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

خزعلی: غربی‌ها به اسم زن دیکتاتوری می‌کنند

  • کد خبر : 4761
خزعلی: غربی‌ها به اسم زن دیکتاتوری می‌کنند
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره قطعنامه آمریکا و درخواست برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد گفت: به اسم زن دیکتاتوری به خرج می‌دهند و اجازه نمی‌دهند زنان مطالب خود را مطرح کنند و تا جایی پیش می‌روند که درصددند عضویت زنان در یک سازمان بین‌المللی را لغو کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه زنان و خانواده زنان دیپلماسی، انسیه خزعلی روز دوشنبه به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو، میهمان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود و در یک گفت وگوی آزاد به پرسش های آنها پاسخ داد.

اصلاح شاخص‌های عدالت جنسیتی

خزعلی به موضوع اصلاح شاخص‌های عدالت جنسیتی تدوین شده در دولت دوازدهم در این معاونت نیز اشاره کرد و افزود: بسیاری از شاخص‌های تدوین نشده بود و برخی نیز قابلیت اجرایی نداشت و اکنون از ۱۷۷ شاخص به ۵۰۰ شاخص رسیده‌ایم.وی در پاسخ به این سوال که چرا چهره‌های شاخص سیاسی در میان زنان نداریم، اظهار داشت: بخشی گروه‌های سیاسی در قالب شخصیت حقیقی رهبر که در قالب حقوقی نیاز به برنامه‌های جدی جهت مشارکت اجتماعی دارند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: در دولت سیزدهم در شوراهای عالی، تعدادی از بانوان منصوب شدند تا در تصمیم سازی کشور نقش داشته باشند.

باید فرهنگ در جامعه را تغییر داد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون احساس محرومیت داشته‌اید، گفت: خود را دانشجو و بچه‌های معترض را بچه‌های خودم می‌دانم و اعتراضات دانشگاه و نقص برخی قوانین در دانشگاه با گوشت، پوست و استخوان من عجین است.

وی ادامه داد: محرومیت‌هایی اگر برای زنان بوده من هم چشیدم و در برخی مسابقات دانشجویی با اسم مستعار شرکت می‌کردم و می‌خواستم خودم باشم و به معلومات و توانمندی من نگاه شود نه نسبت من.

خزعلی افزود: یکی از مسائل باعث تبعیض و محرومیت، فرهنگ حاکم بر جامعه است که زنان و مردان باید نسبت به تغییر این فرهنگ اقدام کنند.

ازدواج اجباری محکوم است

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره قانون ازدواج اجباری و قتل های ناموسی و آزادی پوشش، خروج ایران از کمیسیون حقوق زنان، خروج زنان از کشور با اجازه همسر یا پدر گفت: یکی از سوالات در کمیسیون حقوق بشر درباره وضعیت کودک همسری در ایران بود که از من سوال شد که این کودک همسری چگونه است که گفتیم ما معتقد به بالغ بودن دختران هستیم و باید دختر در سن ازدواج حتما از دادگاه گواهی سن رشد را دریافت کرده باشد.

وی بیان کرد : با بالغ همسری موافقم و ادامه داد: در ایالت‌های مختلف آمریکا هم این موضوع یعنی سنین متفاوت در ازدواج وجود دارد اما معتقدم باید فرد برای ازدواج به بلوغ برسد.

خزعلی با بیان اینکه به شدت ازدواج اجباری را محکوم می‌کنم، افزود: اکنون در آمریکا ۴۰ درصد و فرانسه ۶۰ درصد قبل از ازدواج بچه‌دار می‌شوند اما ما اینگونه آمارهایی نداریم اما دربرخی استان‌های مرزی کشور ازدواج در سن پایین وجود دارد.وی افزود: برای همین موضوع هم باید دادگاه سن رشد آنها را تایید کند تا منجر به ازدواج دختران در سنین پایین نشود.

هیچ کشوری آزادی مطلق ندارد

خزعلی درباره مساله پوشش گفت: اینکه بگویید هر کشوری آزادی پوشش دارد اینگونه نیست و در واقع هیچ کشوری آزادی مطلق ندارد بلکه هر کشوری یکسری محدودیت‌ها دارد.

وی درباره انکار وجود گشت ارشاد در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان نیز تصریح کرد: من قبلا هم اعلام کردم که چیزی به اسم گشت ارشاد نداریم بلکه پلیس امنیت اخلاقی داریم و درصدی از کار پلیس امنیت اخلاقی به این کار اختصاص دارد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار داشت: در واقع این شیوه را هم قبول نداریم و آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده چنین چیزی نبوده و روی این شیوه اجرا نیز حرف‌های برای گفتن داریم.وی اضافه کرد: اینکه این حجاب است یا نه ما می‌گوییم اگر پوشش اسلامی باشد باید حتما یک تار موی فرد مشخص نباشد این یک قانون پوششی است نه حجاب اسلامی.

نماینده همه دختران و زنان هستم

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه من نماینده همه دختران و زنان هستم، اظهار داشت: سال گذشته نشست‌ هایی بدون نگاه سیاسی با همه صنف و گروه از دختران و بانوان برگزار کردم و حرف‌های آنان را شنیدیم.

وی درباره اظهارات یکی از دانشجویان در مورد رای دادن زنان نیز گفت: اولین حرکت‌های امام خمینی(ره) این بود که زنان در میدان و حق رای داشته باشند و امام راحل این نگاه را داشت و اکنون رهبر معظم انقلاب نیز این دیدگاه و نگاه را دارند.

خزعلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان نسبت به اینکه چرا سهم الارث بانوان با مردان متفاوت است، اظهار داشت: سهم الارث و سایر مسائل اقتصادی خانواده نظام واره خاصی دارد که همه را باید در کنار هم دید مثل اینکه پرداخت هزینه در زندگی به عهده مرد قرار داده شده است
هنوز در برخی کشورها زنان نسبت به مردان دستمزد کمتری دارند و اکنون در ایران چنین نگاهی به زنان و مردان نمی‌شود و پرداخت دستمزد به صورت یکسان داده می‌شود.

وی ادامه داد: باید به این موضوعات به صورت نظام واره نگاه کرد و من می گویم اگر احکام اسلام به صورت کامل پیاده شود به نفع زنان است ولی متاسفانه گاهی شاهدیم که گزینشی به آن عمل می شود.

خزعلی در پاسخ به این سوال که چرا ۶۰ درصد دانشجویان زن هستند اما روسا و مدیران میانی همه مرد هستند، گفت: نظرم این است که زنان باید بیشتر در میدان بیایند و مردان هم به زنان میدان بدهند.معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تصریح کرد: باید از توانمندی بانوان بیشتر استفاده شود چون ایران دارای ثروت و توانمندی فراوان است از مهمترین ثروت های آن نیروی انسانی است و چشم‌های طمعی هست که نمی‌خواهند ایران به پیشرفت برسد.

فرزند من دو تابعیتی نیست

خزعلی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چگونه با وجود داشتن فرزند دو تابعیتی اما در منصب دولتی فعالیت دارد، اظهار داشت: فرزند من دو تابعیتی نیست و پیشتر نیز اعلام کردم که برای «توسعه نرم‌افزاری» کار خود رفته بود و مهاجرت نکرده و گفتم که چند ماه دیگر برمی گردد و اکنون نیز به کشور بازگشته است.

وی تصریح کرد: اکنون فرزند ایشان نیز در یکی از مدارس تهران در حال تحصیل است و برخی رسانه‌ها به این موضوع به دروغ‌ پر و بال دادند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: مهمان صدا و سیما درباره فرزند من مطلب دروغ منتشر کرد نباید هرچه می‌گویند بپذیریم.

وی در پاسخ به این سوال که فرزند شما برای اقدامات در راستای تولید فیلترشکن به خارج رفته، افزود: اینگونه نبوده و اگر مدرکی دارید مستندات خود را ارائه دهید. قاعده حقوقی این است که باید کسی که ادعا می کند مدرک ارائه کند قسم می‌خورم که فرزندم فیلترشکن نداشته است. فرزندم نه از پدر و مادر و نصب دولت وجهی نگرفته و هیچ قراردادی با هیچ نهاد یا دولت نداشته و فقط به دنبال طرح‌های توسعه‌ای خود بوده است از طریق صدور نرم‌افزار هزینه خود را تامین نموده است.خزعلی ادامه داد: باید این افراد را تشویق کنیم

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=4761

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.