• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

منابع جدید در مطالعات حقوق بشر

  • کد خبر : 3352
منابع جدید در مطالعات حقوق بشر

عنوان کتاب: اثربخشی سیستم حقوق بشر سازمان ملل (اصلاحات و دادرسی حقوق بشر) نویسنده: Surya P. Subedi انتشارات: روتلج، ۲۰۱۹ دستور کار حقوق بشر سازمان ملل متحد به سن پختگی ۷۲ سال رسیده است و بسیاری از سازوکارهای سازمان برای اجرای این دستور در میانسالی خود قرار دارند. با این وجود نقض حقوق بشر هنوز […]

عنوان کتاب: اثربخشی سیستم حقوق بشر سازمان ملل (اصلاحات و دادرسی حقوق بشر)

نویسنده: Surya P. Subedi

انتشارات: روتلج، ۲۰۱۹

دستور کار حقوق بشر سازمان ملل متحد به سن پختگی ۷۲ سال رسیده است و بسیاری از سازوکارهای سازمان برای اجرای این دستور در میانسالی خود قرار دارند. با این وجود نقض حقوق بشر هنوز هم یک اتفاق روزمره در سراسر جهان است.

کارت امتیاز سازوکارهای حقوق بشر سازمان ملل از نظر ارتقا، اشاعه آموزش و درگیر کردن کشورها در گفتگو برای ارتقای حقوق بشر چشمگیر به نظر می آید، اما وقتی نوبت به پاسخگویی دولت‌ها برای نقض این حقوق است، تصویر پیش روی بسیار ناخوشایند به نظر می‌رسد.

کتاب حاضر اثربخشی سازوکارهای سازمان ملل را مورد بررسی قرار داده و اقداماتی را برای اصلاح آن‌ها به منظور ایجاد یک سیستم مستحکم‌تر و مناسب‌تر برای خدمت به قرن ۲۱ پیشنهاد می‌دهد.

این کتاب به بررسی منطقی و اثربخشی هر یک از سازوکارهای اصلی حقوق بشر سازمان ملل از جمله شورای حقوق بشر، نهادهای معاهده‌ای، کمیساریای عالی حقوق بشر، گزارشگران ویژه سازمان ملل و سایر نهادهای مربوطه می‌پردازد.

نویسنده استدلال می‌کند که بیشتر سازوکارهای حقوق بشر سازمان ملل بدون ابزاری برای اجرایی کردن تصمیمات خود باقی مانده‌اند. از این رو اقداماتی برای اصلاح و تقویت آن ها از طریق سیاست‌زدایی از عملکرد مکانیزم‌های حقوق بشر و دادرسی این حقوق در سطح بین‌المللی لازم است.

این کتاب از ۲۸۸ صفحه و هشت بخش اصلی شامل: ۱- جایگاه حقوق بشر در جهان معاصر و جهانی شده، ۲- توسعه مفهومی و بین‌المللی حقوق بشر، ۳- اثربخشی نهادهای معاهده ای حقوق بشر سازمان ملل، ۴- اثربخشی شورای حقوق بشر سازمان ملل و چالش‌های آن، ۵- اثربخشی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ۶- گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل و اثربخشی آن ها در حمایت از حقوق بشر، ۷- اثر بخشی سایر ارکان و آژانس های مرتبط با سازمان ملل در منشور ملل متحد و ۸- اصلاح سیستم حقوق بشر سازمان ملل و دادرسی حقوق بشر در سطح بین‌المللی، تشکیل شده است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=3352

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.