• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
1

نگاهی به اولین نشریات زنان از قاجار تا پهلوی

  • کد خبر : 5474
نگاهی به اولین نشریات زنان از قاجار تا پهلوی
پاکی اخلاق باید از زن و مرد یکسان باشد و به همان اندازه که ناپاکی در زن قبیح است، در مردان نیز زشت است.

امین رامین:

اولین روزنامه‌ای که برای زنان چاپ شد، دانش به مدیریت خانم دکتر کحال بود و از سال ۱۳۲۸ﻫ .ق به صورت هفتگی منتشر می‌شد. در صفحه اول روزنامه اهداف آن این‌گونه ذکر شده بود: «روزنامه‌ای است اخلاقی، علم خانه‌داری، بچه‌داری، شوهرداری، مفید به حال دختران و نسوان و به کلی از پلتیک و سیاست مملکتی سخنی نمی‌راند».

در سرمقاله شماره اول، به حقوق و برتری مادری، اخلاق‌مند شدن مادران، امکان تحصیل علوم جدید از طریق روزنامه‌ها توسط زنان بزرگسال اشاره شده و در آخر اضافه شده است: «خانم‌هایی که سواد خواندن ندارند، بر آقایان محترم فرض است که این جریده را برای آنها هر هفته بخوانند تا آنها نیز از این فیض محروم نمانند، بلکه همین معنی سبب شود که تحصیل سواد نیز بفرمایند.»

دومین روزنامه‌ای که توسط زنان چاپ و منتشر می‌شد، روزنامه مصور شکوفه بود که در سال۱۳۳۳ ه.ق به مدیریت مریم عمید (مزین‌السلطنه)، رئیس مدرسه مزینیه منتشر شد. موضوع روزنامه در صفحه اول این‌گونه آمده است: «روزنامه‌ای است اخلاقی، ادبی، حفظ‌الصحه اطفال، خانه‌داری، بچه‌داری، مسلک مستقیمش تربیت دوشیزگان و تصفیه اخلاقی زنان، راجع به مدارس نسوان، عجالتآ ماهی دو نمره طبع می‌شود»

سومین روزنامه زبان زنان بود . این  روزنامه  که در سال ۱۲۹۸ﻫ . ش تا ۱۳۰۰ﻫ . ش در اصفهان به صورت جریده‌ای که هر دو هفته یک بار به مدیریت صدیقه دولت‌آبادی و از سال ۱۳۰۰به بعد در تهران به صورت مجله ماهانه منتشر می‌شد.

این روزنامه، اولین روزنامه زنان است که با عنوان زن به چاپ می‌رسد و شعار آن، «الجنه تحت اقدام الامهات» بود. مندرجات آن، بیشتر سیاسی و ضد نفوذ بیگانگان و علیه استبداد بود. برخی از مقالاتش با این عناوین عبارتند از: «حق با آزادی است»، «سرنگون باد استبداد»، «زنده باد قلم»، «پست و نابود باد جهل».

دفتر این  نشریه و منزل صاحب امتیاز آن (صدیقه دولت‌آبادی)  بارها را مورد تعرض قرار دادند .

چهارمین نشریه   مجله جهان زنان بود که به مدیریت فخر آفاق پارسا در مشهد انتشار می‌یافت. شماره اول آن در تاریخ ۱۵ دی۱۲۹۹ﻫ .ش/۲۵جمادی‌الاول۱۳۳۹ﻫ .ق منتشر شد و هر ماه، دو شماره از آن انتشار می‌یافت.
پنجمین نشریه ٬مجله جمعیت نسوان وطنخواه  بود که از دیگر نشریات مربوط به ارگان جمعیت نسوان وطنخواه بود. این مجله به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی ملوک اسکندری در تهران ازسال ۱۳۰۲ ه .ش منتشر می‌شد.

ششمین مجله عالم نسوان  در دوره پهلوی است که در راستای تلاش‌های فرهنگی  پیشرفت و تغییرات بوجود آمده در جامعه زنان کشورهای دیگر را برای خوانندگان به تصویر می کشیده است بطور مثال در یکی از شماره های خود وقتی از تغییر وضعیت زنان می گوید ٬ مردان  را نیز مخاطب قرار می دهد  و چنین می نویسد:زنان ژاپونی با جسارت فوق‌العاده‌ای برای تساوی حقوق خود می‌کوشند. یکی از نتایج این کوشش آن است که پاکی اخلاق باید از زن و مرد یکسان باشد و به همان اندازه که ناپاکی در زن قبیح است، در مردان نیز زشت است.

 

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=5474

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.