• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

نگاهی به محورهای حقوق‌بشری کتاب هنر

  • کد خبر : 656
نگاهی به محورهای حقوق‌بشری کتاب هنر

بخش چهارم نکات محوری کتاب از دیدگاه حقوق‌بشری -بر اساس متن کتاب هنر تحریم‌ها، تحریم بر بخش‌های آسیب پذیر کشور هدف تاثیر می‌گذارد. به اعتقاد نویسنده کشورهای در حال توسعه اهداف بهتری برای تحریم هستند. این نکته متناقض با هنجارهای بین المللی سازمان ملل متحد است که کمک به بهبود وضعیت کشورهای در حال توسعه […]

بخش چهارم
نکات محوری کتاب از دیدگاه حقوق‌بشری
-بر اساس متن کتاب هنر تحریم‌ها، تحریم بر بخش‌های آسیب پذیر کشور هدف تاثیر می‌گذارد. به اعتقاد نویسنده کشورهای در حال توسعه اهداف بهتری برای تحریم هستند. این نکته متناقض با هنجارهای بین المللی سازمان ملل متحد است که کمک به بهبود وضعیت کشورهای در حال توسعه را هدف خود می‌داند در صفحه ۵۵ نسخه اصلی این کتاب آمده است:
“آیا کشورِ هدف، نظام اقتصادی پیشرفته دارد که در کل نظام بین المللی ادغام شده است؟ این موضوع خیلی اهمیت دارد، چون نشان‌می‌دهد که اقتصاد کشورِ هدف تا چه حد از نیروهای بین المللی آسیب‌ می‌بیند. نابرابری اقتصادی کشور هدف از دیگر از عواملی است که باید در ارزیابی تاثیر تحریم به آن توجه کرد”. (ص۵۵)
-به نظر نویسنده این کتاب، کشور تحریم کننده باید بخش‌های آسیب پذیر کشور مقصد را شناسایی کند. در این راستا بخش حمل و نقل ایران یکی از بخش های آسیب‌پذیر کشور در نظر گرفته شده است.
“بخش بعدی آسیب پذیر در برابر فشار تحریم [ایران]، حمل و نقل است. در طول سال ۲۰۰۷، ایالات متحده به دنبال فرصت هایی برای پیشگیری از دسترسی ایران به حمل و نقل بود …. (ص.۶۶)
-در بحث تحریم معمولا این ادعا مطرح می‌شود که هدف تحریم رهبران سیاسی هستند که باید سیاست‌های خود را تغییر داده حقوق بشر را ارتقا دهند، اما توضیحی که طراح تحریم درباره کره شمالی ارائه می‌کند با ارزشهای غربی مانند دمکراسی کاملا درتناقض است. به نظر نویسنده نظام سیاسی اقتدارگرا نسبت به نظام دموکراتیک در برابر تحریم بسیار مقاوم‌تر است و می‌توان نتیجه گرفت که تحریم کشورها را به سمت سیستم‌های اقتدارگرا سوق داده فضا را برای فعالیت‌های حقوق بشری و فعالیت جامعه مدنی تنگ می‌کند:
“در مورد کیم (رهبرکره شمالی) تقریبا هیچ سطحی از فشار اقتصادی برای سرنگونی او کافی نیست، و حداقل دیدگاه‌های فعلی درباره ماهیت با ثبات رژیم او این است”. “اما، نظام دموکراسی در برابر فشار سیاسی داخلی که توسط تحریم ایجاد می شود، بسیار آسیب پذیر است”. (ص ۹۶)

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=656

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.