• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
/اکتبر، ماه آگاهی‌رسانی درباره سرطان پستان/

برای تشخیص سرطان پستان چه باید کرد؟

  • کد خبر : 6897
برای تشخیص سرطان پستان چه باید کرد؟
یک متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه در تشخیص سرطان پستان با توجه به خصوصیات بافت و شک یا عدم شک به بدخیمی، تصمیم به انجام تست‌های تکمیلی و درمان مناسب گرفته می‌شود، گفت: اگر در سونوگرافی یا ماموگرافی نشانه‌های وجود بدخیمی مشاهده شود، تصمیم به نمونه‌برداری برای تایید یا رد تشخیص گرفته می‌شود.

دکتر شعله آروندی  با اشاره به علائم سرطان پستان اظهار کرد: علائم سرطان پستان می‌تواند شامل هر تغییر در سینه نسبت به وضعیت قبلی باشد و این بیماری در مراحل اولیه معمولا تنها از طریق سونوگرافی یا ماموگرافی قابل تشخیص است.

وی افزود: علائم ابتلا به این بیماری زمانی مشاهده می‌شود که سرطان به اندازه قابل لمس یا بیشتر رسیده باشد بنابراین این علائم معمولا یکباره و ناگهانی بروز نمی‌کنند و برای تشخیص دقیق علت برخی علائم باید به پزشک مراجعه کرد.

علائم جدی ابتلا به سرطان پستان

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی گفت: قرمزی و گرم شدن و تورم یک قسمت یا تمام پوست سینه که به درمان مناسب دارویی پاسخ ندهد، لمس توده در پستان یا ناحیه زیر بغل، ایجاد تغییر شکل نوک سینه و پوست رنگی اطراف آن (نیپل و آرئول) شامل قرمزی، تورم، التهاب، پوسته پوسته شدن و فرورفتگی به سمت داخل نوک سینه که قبلا وجود نداشته است، برخی از علائم ابتلا به سرطان پسته هستند.

آروندی ادامه داد: درد غیر عادی و بدون سابقه در پستان، غیر قرینگی در اندازه و فرم پستان و یا پوست آن که قبلا وجود نداشته است، خروج مایع از نوک پستان به جز خروج شیر در زمان شیردهی و تورم پوست تمام یا قسمتی از پستان که شبیه پوست پرتقال باشد از دیگر علائم ابتلا به سرطان پسته هستند که در صورت بروز این علائم باید به پزشک مراجعه کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر بافت سینه متراکم در تشخیص و میزان ابتلا، گفت: در پستان با بافت متراکم، لمس و تشخیص توده توسط خود فرد و همچنین در ماموگرافی سخت‌تر خواهد بود. ‌از طرف دیگر به دلیل اینکه در این حالت بافت چربی پستان کمتر است، معمولا منشاء سرطان پستان مشخص نیست.

شانس ابتلای هر زن به سرطان پستان، ۱۳ درصد است

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی بیان کرد: شایع‌ترین سن ابتلا به سرطان پستان در زنان ۵۰ سالگی و بالاتر است. نیمی از مبتلایان در زمان تشخیص سرطان سینه ۶۲ ساله یا کمتر هستند و شانس ابتلای یک زن به این بیماری در طول زندگی یک به هشت معادل ۱۳ درصد است.

وی عنوان کرد: باید توجه شود که شیوع سرطان پستان در مردان یک‌صدم زنان است اما در مردان هم همین علائم می‌تواند زنگ خطر ابتلا به سرطان پستان باشد و باید به این نکات توجه کنند.

آروندی با بیان اینکه هیچکدام از این علائم، دلیل قطعی ابتلا به سرطان نیست، تصریح کرد: تشخیص قطعی بیماری تنها از طریق اقدامات تشخیصی و نهایتا بیوپسی امکان‌پذیر است.

چگونگی غربالگری و تشخیص سرطان پستان

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی عنوان کرد: در مرحله بعد از معاینه، ماموگرافی یا سونوگرافی انجام می‌شود و با توجه به خصوصیات بافت و شک یا عدم شک به بدخیمی، تصمیم به انجام تست‌های تکمیلی و درمان مناسب گرفته می‌شود. اگر در سونوگرافی یا ماموگرافی نشانه‌های وجود بدخیمی مشاهده شود، تصمیم به نمونه‌برداری برای تایید یا رد تشخیص گرفته می‌شود.

وی در خصوص غربالگری سرطان پستان گفت: ماموگرافی ابزار مهمی برای تشخیص زودرس سرطان پستان در مراحل اولیه و در نتیجه کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان است و با تشویق به مراجعه منظم، می‌توان تاثیر این کار را افزایش داد. در مواردی خاص می‌توان از سونوگرافی یا ام آر آی نیز استفاده کرد.

آروندی بیان کرد: سن غربالگری سرطان پستان به سابقه خانوادگی و یا وجود سابقه پزشکی در زمینه ابتلا به سرطان بستگی دارد و غربالگری ممکن است برای فردی در سن پایین‌تر با معاینه منظم شخصی (توسط خود فرد)، معاینه به فواصل منظم توسط پزشک و سایر روش‌ها انجام شود و این موضوع به سن و ریسک ابتلا بستگی دارد.

وی افزود: عموما بعد از ۴۰ سالگی تا ۴۴ سالگی می‌توانند سالیانه ماموگرافی انجام دهند اما از سن ۴۵ تا ۵۴ باید سالیانه این کار انجام شود و بعد از ۵۵ می‌توان سالیانه یا هر دو سال یک بار ماموگرافی انجام داد.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی آروندی افزود: البته به تازگی توصیه و تاکید بر انجام ماموگرافی برای زنان بالای ۵۰ سالی است که هیچ عامل افزایش خطر سرطان سینه ندارند. البته باید توجه شود بهترین راهنمایی در مورد سن شروع انجام ماموگرافی، نسبت به شرایط افراد و توسط پزشک تعیین می‌شود.

تاثیر ژنتیک در ابتلا به سرطان پستان

آروندی با اشاره به تاثیر ژنتیک در ابتلا به این بیماری، عنوان کرد: رایج‌ترین نمونه‌ها جهش‌های ژن BRCA۱ و BRCA۲ هستند. هر فرد دارای دو نسخه از هر دو ژن و یکی از پدر و یکی از مادر است و این ژن هم از پدر و هم از مادر می‌تواند به ارث برسد بنابراین اگر فردی یک نوع سرطان را به ارث برده باشد که البته باید با تست ژنتیک تایید شود، خطر ابتلا به چندین نوع سرطان در وی از جمله سرطان‌های سینه و تخمدان بیشتر است.

وی گفت: ابتلا به سرطان پستان در بستگان درجه یک مثل مادر، فرزند و خواهر احتمال ابتلا در فرد را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با بیان اینکه سرطان پستان یکی از درمان‌پذیرترین سرطان‌ها است، گفت: درمان می‌تواند شامل جراحی، درمان دارویی از جمله شیمی‌درمانی و هورمون‌درمانی یا رادیوتراپی باشد.

وی افزود: با توجه به پاتولوژی تومور، سایز توده، درگیری یا عدم درگیری غدد لنفاوی و یا درگیری ارگان‌های مجاور و یا دور دست می‌توان از یک، دو و یا هر سه روش برای درمان قطعی یا تسکینی استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=6897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.