• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
/اکتبر؛ ماه جهانی آگاهی‌رسانی درباره سرطان پستان/

عوامل خطر سرطان پستان را بشناسید

  • کد خبر : 6865
عوامل خطر سرطان پستان را بشناسید
رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به راه های پیشگیری از سرطان پستان گفت: با وجود اینکه خطر نسبی ایجاد سرطان در افراد دارای این عوامل خطر، بسیار بیشتر از سایر عوامل خطر است، شیوع این عوامل خطر بیش از ۵ درصد جامعه هدف را در بر نمی‌گیرد و باید دیگر عوامل خطر زمینه‌ای از جمله عوامل مربوط به سبک زندگی که در عموم زنان جامعه که سوابق یا علائم و نشانه ندارند، مورد توجه قرار بگیرند.

پروین احمدی نورالدین‌وند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سرطان پستان، نوعی سرطان است که از بافت پستان آغاز می‌شود. وجود توده در پستان، تغییر در شکل ظاهری، فرورفتگی‌های کوچک پوستی، خروج مایع از نوک پستان، نوک فرورفته پستان یا پوست قرمز و خشک (پوسته ‌پوسته) پستان علائم ابتلا به این بیماری هستند.

وی افزود: برنامه غربالگری سرطان پستان از سن ۳۰ سالگی آغاز و برای زنان ۳۰ تا ۴۰ سال هر دو سال یک بار و برای زنان ۴۰ سال به بالا ترجیحا سالی یک بار انجام می‌شود. بدین ترتیب برای تمامی زنان بالای ۳۰ سال این خدمات ارائه می‌شود.

رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان گفت: زنانی که در فاصله معاینات به علت مشکل خاصی در پستان‌ها مراجعه می‌کنند نیز خدمات لازم را با توجه به علائم و شکایات دریافت می‌کنند.

عوامل خطر سرطان پستان را بشناسید

وی افزود: داشتن سابقه ابتلای فردی و خانوادگی به سرطان پستان و سایر سرطان‌ها و سابقه نمونه‌برداری مثبت از نظر بدخیمی پستان و سابقه مواجهه با اشعه برای رادیوتراپی قفسه سینه، عوامل اصلی خطر سرطان پستان هستند.

احمدی نورالدین‌وند بیان کرد: با وجود اینکه خطر نسبی ایجاد سرطان در افراد دارای این عوامل خطر، بسیار بیشتر از سایر عوامل خطر است، شیوع این عوامل خطر بیش از ۵ درصد جامعه هدف را در بر نمی‌گیرد و باید دیگر عوامل خطر زمینه‌ای از جمله عوامل مربوط به سبک زندگی که در عموم زنان جامعه که سوابق یا علائم و نشانه ندارند، مورد توجه قرار بگیرند.

رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان گفت: سن بالا، نمایه توده بدنی (BMI) بالای ۳۰، سن قاعدگی کمتر از ۱۲ سال، ناباروری، عدم شیردهی، سن بالا در زمان اولین فرزندآوری، یائسگی در سن ۵۵ سالگی و بیشتر، استفاده طولانی مدت به ویژه در سن بالا از قرص‌های پیشگیری از بارداری خوراکی استروژنی، هورمون درمانی جایگزین HRT پس از یائسگی، زمینه نژادی و قومی، اجتماعی، اقتصادی، تراکم بافت پستان، مصرف بالای چربی‌های اشباع شده، استفاده از دخانیات، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و فعالیت فیزیکی ناکافی، عوامل خطر زمینه‌ای ابتلا به این بیماری هستند.

وی افزود: شیوع این عوامل خطر در جامعه بیشتر از عوامل خطر اصلی است بنابراین در برنامه پیشگیری از سرطان پستان در سطح جامعه، پیشگیری و حذف عوامل خطر قابل مداخله و شایع می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

گروه‌بندی خطر ابتلا به سرطان پستان

رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به دو گروه کلی از نظر میزان خطر ابتلا بیان کرد: افراد با خطر متوسط، افراد بدون علامت و بدون سابقه فردی یا خانوادگی سرطان یا ضایعات پیش سرطانی، بدون سابقه رادیوتراپی قفسه سینه یا بدون سابقه نمونه‌برداری از پستان هستند.

احمدی نورالدین‌وند عنوان کرد: افراد با خطر افزایش یافته نیز افرادی که هستند که یکی از چهار عامل خطر اصلی یعنی استعداد ژنتیک شناخته شده برای سرطان پستان، سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان پستان یا تخمدان، سابقه رادیوتراپی قفسه سینه به هر دلیل مانند لنفوم و سابقه نمونه‌برداری از پستان را دارند.

راه‌های تشخیص زودهنگام سرطان

وی بیان کرد: وجود توده در پستان یا زیر بغل، تغییر در شکل (عدم قرینگی) یا قوام (سفتی) پستان، تغییرات پوستی پستان شامل پوست پرتقالی، اریتم یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته پوسته شدن و اگزمای پوست، تغییرات نوک پستان شامل فرورفتگی یا خراشیدگی، ترشح نوک پستان که دارای خصوصیاتی مانند ترشحات از یک پستان باشد نه هر دو پستان و از یک مجرا باشد و نه از چند مجرا، ترشح خود به خودی و ادامه‌دار، ترشح هنگام معاینه و ترشح سروزی یا خونی علائم تشخیص این بیماری هستند.

وی افزود: این بیماری با شیوه‌های بالینی، تصویربرداری و نمونه‌برداری بافتی ارزیابی می‌شود که به آن ارزیابی سه گانه گفته می‌شود. یکی از روش‌های تصویربرداری شامل سونوگرافی است که در زنان جوان‌تر و یا بدون فرزند و یا کسانی که شیردهی مناسبی نداشته‌اند و بافت پستان آن‌ها متراکم است به عنوان مطالعه تکمیلی به کار می‌رود. این تصویربرداری در ارزیابی توده‌های مشکوک به کیست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان گفت: ماموگرافی نیز به عنوان مناسب‌ترین روش تصویربرداری به ویژه در زنان با سن بالاتر، دارای چند فرزند و دارای سابقه شیردهی به کار می‌رود.

وی عنوان کرد: MRI هم در صورت در دسترس بودن برای مواردی مانند سرطان متاستاتیک با منشاء ناشناخته یا شک به درگیری پستان در نمونه بافت شناسی و…. قبل از انجام جراحی برای تعیین وسعت ضایعه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به هر حال تصمیم‌گیری برای درخواست MRI بر عهده پزشک متخصص است.

راه‌های پیشگیری از سرطان پستان

رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان در خصوص چگونگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری تصریح کرد: گروه سنی ۳۰ تا ۶۹ سال باید هر یک تا دو سال در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان مشارکت داشته باشند و به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

وی افزود: اگر فردی سابقه خانوادگی قوی ابتلا به سرطان پستان یا تخمدان دارد باید موضوع را با کارکنان مراکز ارائه دهنده خدمت در مراکز جامع سلامت درباره گزینه‌های غربالگری خاص، انجام تست‌های ژنتیک یا درمان پیشگیرانه مطرح کند.

لزوم آموزش خودآزمایی پستان از سن ۲۰ سالگی

رئیس گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه باید از سن ۲۰ سالگی نحوه انجام خودآزمایی پستان (SBE) آموزش داده شود، گفت: با شناخت علائم هشدار دهنده سرطان پستان و مراجعه به موقع به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشتی می‌توان ضایعات پیش سرطانی را پیش از تبدیل شدن به سرطان، زودتر تشخیص داد. به طور کلی باید به افراد آموزش داده شود که سرطان بر خلاف تصور عام، یک بیماری قابل پیشگیری است.

وی افزود: برای پیشگیری از سرطان پستان باید بدانیم که علل ایجاد کننده سرطان و راه‌های دوری کردن از آن کدامند و چه عواملی اثر محافظتی در برابر این سرطان دارند.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=6865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.