• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

نیم قرن مجاهدت در مکتب حضرت زینب(س)/از کلاس قرآن تا پشتیبانی جنگ

  • کد خبر : 7428
نیم قرن مجاهدت در مکتب حضرت زینب(س)/از کلاس قرآن تا پشتیبانی جنگ

بیرجند- مکتب حضرت زینب(س) بیرجند از ۵۰ سال قبل تاکنون نقش مهمی در تربیت بانوان فرهنگی و مجاهد داشته و خاطرات شیرینی از کلاس های قرآن تا پشیبانی جنگ در آن رقم خورده است. خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: برخی از مکان‌ها تنها یک ساختمان و بنا نیست بلکه به نوعی برای آن شهر و منطقه […]

بیرجند- مکتب حضرت زینب(س) بیرجند از ۵۰ سال قبل تاکنون نقش مهمی در تربیت بانوان فرهنگی و مجاهد داشته و خاطرات شیرینی از کلاس های قرآن تا پشیبانی جنگ در آن رقم خورده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: برخی از مکان‌ها تنها یک ساختمان و بنا نیست بلکه به نوعی برای آن شهر و منطقه هویت ساز است. در آنجا انسان‌هایی تربیت می‌شوند که تاریخ سازند.

نمونه این مکان‌ها مکتب حضرت زینب (س) بیرجند با ۵۰ سال قدمت است. بنایی که از حدود نیم قرن قبل در گوش بانوان شهر بیرجند قرآن، احکام و مجاهدت زمزمه کرده است و ثمرات آن را را امروز نیز می‌توان مشاهده کرد.

در یک عصر زمستانی به مکتب حضرت زینب (س) در خیابان شهدا رفته و وارد محفل گرم بانوان فرهنگی و قرآن دوست آنجا شدم که در حال گوش دادن به یک سخنرانی بصیرتی بودند.

زینب کربلایی، مدیر مکتب حضرت زینب (س) بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مکتب از سال ۵۴ افتتاح شده است، اظهار کرد: البته قبل از افتتاح مکتب در محافل و مجالس قرآنی دیگر شهر بیرجند نیز شرکت می‌کردم.

جوانی‌ام در مکتب حضرت زینب (س) گذشت

این بانوی فعال فرهنگی ادامه داد: خاطرم هست موقع ساخت مکتب حضرت زینب (س) وقتی دیوارهای آن را بالا می‌بردند من مرتب سر می‌زدم تا ببینیم کار تا کجا پیش رفته است و از همان اول پای ثابت برنامه‌های آن بودم.

کربلایی گفت: در ابتدای فعالیت در مکتب کلاس‌های قرآن و احکام و قرائت نماز و.. برگزار می‌شد و مورد استقبال خانم‌ها و دختران قرار گرفت و من آن موقع حدود ۱۷ سال داشتم.

وی با بیان اینکه مکتب حضرت زینب (س) و بانوان فعال در آنجا در ایام دفاع مقدس و انقلاب نیز فعال بودند، اظهار کرد: شرایط به گونه‌ای بود که ساواک حساس شده و پرسیده بود که اینجا چه چیزی یاد می‌دهند و خانم‌ها جواب داده بودند ما فقط قرآن یاد می‌گیریم.

نیم قرن مجاهدت در مکتب حضرت زینب(س)/از کلاس قرآن تا پشتیبانی جنگ

زمزمه انقلاب و جهاد در مکتب

مدیر مکتب حضرت زینب (س) گفت: این در حالی بود که معلم‌های آنجا برای ما از امام (ره) نیز مطالبی می‌گفتند و در راهپیمایی‌ها نیز شرکت می‌کردیم.

کربلایی با بیان اینکه در ایام پیروزی انقلاب هر روز به مکتب می‌آمدم، اظهار کرد: آن زمان می‌گفتیم که می‌خواهیم حکومت اسلامی تشکیل دهیم و از این جهت باید قرآن و نماز را به خوبی فرا بگیریم.

وی افزود: خاطرم هست یک خانم سرهنگی برای جاسوسی به محفل ما آمده بود ولی وقتی رفتارهای محبت‌آمیز و احترام بانوان مکتب حضرت زینب (س) را دیده بود جذب ما شده و حتی همراه ما در مواردی به راهپیمایی آمد ولی می‌گفت کسی نباید مرا بشناسد.

بانوان فعال در پشتیبانی جنگ

مدیر مکتب حضرت زینب (س) بیرجند با بیان اینکه در دوران جنگ نیز به ستاد پشتیبانی جنگ می‌رفتم و از آنجا نخ به مکتب زینب (س) می‌آوردم تا خانم‌ها برای رزمندگان کلاه و شال گردن ببافند و حتی از آنجا زرشک می‌آوردم تا خانم‌ها زرشک را پاک کرده، مربا درست کنند و مرباها به جبهه ارسال شود.

کربلایی با اشاره به اینکه ساختمان مکتب را یک بار بازسازی کرده‌ایم، یادآور شد: در حال حاضر نیز کلاس‌های مذهبی و قرآن و احکام و سخنرانی‌های مختلف برپا است و خوشبختانه همچنان پا بر جا است.

وی با بیان اینکه در مواردی با کمک خیرین کارت نان نیز بین نیازمندان نیز توزیع می‌کنیم، گفت: مکتب حضرت زینب (س) در طول سال مراسم‌های مختلفی دارد و هیچ ماهی در آن بسته نیست و امیدواریم بتوانیم چون همیشه در حوزه فرهنگ نقش آفرین باشیم.

مدیر مکتب حضرت زینب (س) بیرجند اظهار کرد: در این مکتب بانوان موی سپیدی وجود دارند که جوانی خود را در این مکتب و پای کلاس‌های دینی و قرآنی آن گذارنده‌اند که این قدمت برنامه‌های فرهنگی نشان از تمدن مردم خراسان جنوبی دارد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=7428

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.