• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

همزمان با اخراج دانشجویان دختر از خوابگاه دانشگاه کابل -حرکت نمایشی انتخاب یک زن بعنوان سرپرست وزرات تحصیلات عالی

  • کد خبر : 4646
همزمان با  اخراج دانشجویان دختر از خوابگاه دانشگاه کابل -حرکت نمایشی انتخاب یک زن بعنوان سرپرست وزرات تحصیلات عالی
ده‌ها زن و دختر افغان روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر در مقابل ساختمان دانشگاه کابل در اعتراض به «اخراج اجباری دانشجویان دختر از خوابگاه‌های دانشجویی» تجمع کردند.

نیروهای طالبان با حضور در محل تجمع اعتراضی زنان افغان در مقابل دانشگاه کابل، آن‌ها را متفرق کردند.

وزارت تحصیلات عالی دولت موقت طالبان روز دوشنبه با تأیید خبر «اخراج دانشجویان از خوابگاه»، دلیل این تصمیم‌گیری را «نقض قوانین خوابگاه‌ها» توسط این گروه از دانشجویان اعلام کرد. این وزارتخانه در اعلام دلایل اخراج دانشجویان از خوابگاه، هیچ اشاره‌‌ای به جنسیت و تعداد آن‌ها نداشته است.

معترضان در مقابل دانشگاه کابل شعار می‌دادند: «ما را اخراج نکنید. آموزش خط قرمز ماست.» ژولیا پارسی، برگزارکننده این تجمع اعتراضی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما امروز برای دخترانی که اخراج شده‌اند، تظاهرات می‌کنیم.»

دانشجویان دختر معترض همچنین خواستار بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه شدند که از سال گذشته و پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت، بسته شده است.

رهبران طالبان که برای بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه تحت فشار جامعه جهانی قرار دارند، گفته‌اند که تعطیلی دبیرستان‌های دخترانه موقتی است. آن‌ها از «کمبود بودجه» و «زمان مورد نیاز برای بازنگری برنامه‌های درسی مطابق با احکام اسلامی» به عنوان دلایل بسته ماندن دبیرستان‌های دخترانه نام برده‌اند.

دولت موقت طالبان روز دوشنبه «ندا محمد ندیم» را به عنوان سرپرست جدید وزارت تحصیلات عالی این دولت معرفی کرد.

 

دولت موقت طالبان بدون ارائه هرگونه توضیحی در مورد برکناری عبدالباقی حقانی، سرپرست پیشین وزارت تحصیلات عالی، اعلام کرد که آقای ندیم از سوی هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان به عنوان سرپرست جدید این وزارتخانه منصوب شده است.

ندا محمد ندیم پیش از انتصابش به عنوان سرپرست وزارت تحصیلات عالی دولت موقت طالبان، والی کابل بوده است. با این حال مشخص نیست که او چه دیدگاهی نسبت به تحصیل دختران دارد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=4646

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.