• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
مسئول شبکه ملی نهضت پیشرفت بانوان:

بانوان فرهیخته افق چهل ساله استان و شهرستان خود را طراحی کنند

  • کد خبر : 6268
بانوان فرهیخته افق چهل ساله استان و شهرستان خود را طراحی کنند
سعیدی نژاد گفت: یکی از پروژه‌های مهم در نهضت پیشرفت بانوان این است که بانوان افق چهل ساله استان و شهرستان خود را طراحی کنند.

نهضت پیشرفت بانوان گلستان از بهمن ماه ۱۴۰۱ با برگزاری بیش از ۱۰ جلسه تبیینی و عملیات محور، فعالیت خود را در میان بانوان اهل سنت استان آغاز کرد. در این مدت ظرفیت‌های خوبی از توانمندی بانوان شناسایی و تلاش شد تا با ایجاد نهادهای مردمی، محور عملیات‌های راهبردی نهضت در این شهرستان اجرایی شود.

در راستای این اقدامات، همایش «نقش بانوان در جامعه پردازی تمدنی» با حضور عاطفه سعیدی نژاد، مسئول شبکه ملی نهضت پیشرفت بانوان و بانوان مؤثر (کنشگران اجتماعی مؤثر) در عرصه‌های مختلف به منظور فعال کردن کنشگری بانوان اهل سنت، در سالن شهرداری شهرستان مراوه تپه از توابع استان گلستان، با حضور مسئولان محترم ادارات برگزار شد.

درابتدای این نشست سعیدی نژاد ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، امام حسین (ع) گفت: در فرمایشات امام خمینی (ره) آمده است: قرآن انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز هستند. اینکه ایشان رسالت، هدف و مأموریت زنان را در کنار مأموریت قرآن تعریف می‌کنند، به این دلیل است که زن در نگاه دینی جایگاه خیلی متعالی دارد. امروز وقتی به غرب و شرق عالم نگاه می‌کنیم با تعریفی که از نقش زن دارند و اتفاقاتی که در جوامع مختلف در رابطه با زنان شکل پیدا کرده، واقعاً ارزش فرهنگ اسلامی خودمان را در موضوع زن بیشتر درک می‌کنیم. نگاه مکتبی اسلام، زمانی که دین مبین اسلام ظهور پیدا می‌کند در زمان جاهلیت جامعه عرب زن را زنده به گور می‌کرد، اما رهبر بزرگ این مکتب، دست مبارک دختر خود را می‌بوسید و او را همواره بلندمرتبه بر می‌شمرد.

وی اظهار کرد: ما صاحب دینی هستیم که به زن کرامت داده و زن را عزیز دانسته نه فقط عزت و احترام کرده بلکه زن را پیشرو و رهبر دانسته است. این خیلی حرف مهمی است. ما در دوران صدر اسلام جایگاه متعالی برای حضرت خدیجه (س) می‌بینیم. این عزیزان غیر بحث همسرداری و فرزند داری نقش‌های مهمی در اجتماع داشته‌اند و واقعاً حل مسأله می‌کرده‌اند و جامعه را پیش می‌بردند این رویکرد ادامه پیدا کرده تا امروز که در انقلاب اسلامی تعبیر امام (ره) این است که زنان رهبران دینی هستند، اگر حضور زنان در راهپیمایی‌ها در دوران انقلاب اسلامی نبود، این انقلاب پیروز نمی‌شد یا بدین گونه معجزه‌آسا پیروز نمی‌شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی قائل به این هستند که زنان به میدان آمدند که این انقلاب پیروز شد و امروز هم اگر به دنبال این هستیم که لوکوموتیو انقلاب به سرمنزل مقصود برسد و در مسیر شکل دادن پیشرفت اسلامی ایرانی موفق بشود راهی نداریم غیر از اینکه زنان نقش خود را پیدا کنند.

مسئول شبکه ملی نهضت پیشرفت بانوان افزود: شاید علت سرگشتگی جامعه به دلیل سرگشتگی زنان جامعه است. زنان قرار است رهبر باشند اما آیا در نقطه رهبری قرار گرفته‌اند یا خیر؟ آیا خودشان حس رهبری دارند؟ آیا می‌دانند رهبری زنانه یعنی چه؟ ما دین مهم و محترمی داریم، دینی که انسانیت را اولاً جدی گرفته و اگر امروز از زن صحبت می‌کنیم، چون به دنبال تحقق یک جامعه اخلاقی مبتنی بر فضائل انسانی هستیم.

وی عنوان کرد: امروز تمدن توحیدی و شکل دادن جامعه درست اسلامی مرهون این است که زن نقش خود را درست پیدا کند، یعنی به این ضرورت رسیده‌ایم که زن را در جامعه جدی بگیریم و جا برای حضور بانوان فراهم کنیم. این هم وظیفه من هست و همه وظیفه مردان مسلمان این جامعه است. من چون یک زن هستم دغدغه زنان را ندارم، من به عنوان یک مسلمان مجاهد به این نتیجه رسیده‌ام که زن باید جایگاه خود را در جامعه پیدا کند. چون قرار است خیلی از اتفاقات و رهبری اراده‌های اجتماعی را اینها انجام دهند و الان در جامعه ما زنان نقش خود را پیدا نکرده‌اند. لذا تفاوت نگاه‌های غلیظ ما به یک معنا در حوزه زنان با نگاه‌های فمنیستی همین‌جاست دغدغه من و شما جنسیت نیست و نباید باشد، دغدغه ما اعتلای جامعه اسلامی است. اسلامی که انسان را محترم دانسته و می‌خواهد جامعه مبتنی بر فضائل انسانی شکل دهد.

ما در جنگ روایت‌ها قرار داریم

سعیدی نژاد اظهار کرد: ما باید باور داشته باشیم که خیلی ثروتمند هستیم. خیلی سرمایه داریم و آنچه خود داریم را جدی بگیریم. این کشور پهناور با قومیت‌ها و مذاهب مختلف که خیلی خوب و مسالمت‌آمیز در کنار هم دارند زندگی می‌کنند حرف‌های بسیاری برای جامعه جهانی دارد. قدر هم و قدر کشورمان را بدانیم. ما مردم مستعدی داریم چیزی کم نداریم که از کشورهای پیشرفته جلوتر بیافتیم، نمی‌خواهیم کشور غربی باشیم که ظواهر اسلامی دارد، بلکه می‌خواهیم مبتنی بر این نگاه توحیدی جامعه را شکل دهیم و کل عالم را دعوت به این جنس زیستن کنیم ما خیلی ثروتمند هستیم اما دشمن می‌خواهد ما این ثروت را نبینیم و اولاً این دارایی در زنان ماست.

وی سرمایه عظیمی که در جامعه زنان وجود دارد را یکی از دارایی‌های ایران امروز برشمرد و گفت: شاید دیده باشید در اطراف خود که بانوانی هستند که تحصیلات عالی دارند اما هنوز وارد بازار کار نشده‌اند این ظرفیت اولاً یک سرمایه است که بسیار بانوی فرهیخته داریم که آماده رقم زدن اتفاقات بزرگ هستند. امروز کشور ما کشور پرظرفیتی است. در مسیر شکل دادن پیشرفتهای بزرگی قرار دارد. اینقدر این پیشرفت‌ها مهم و متعالی و روشنی بخش است برای جامعه جهانی که استکبار نمی‌خواهد این پیشرفت‌ها شکل پیدا کند و نمودی از این پیشرفت‌ها به بقیه جوامع برسد چون می‌داند بقیه هم دیگر زیر علمش نمی‌روند، بنابراین می‌خواهد ما دچار خطای محاسباتی شویم و احساس ضعف کنیم.

مسئول شبکه ملی نهضت پیشرفت بانوان با بیان اینکه ما در جنگ روایت‌ها قرار داریم، گفت: تاکنون چه کسی برای شما تصویر کرده که در این سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی جامعه زنان در ایران چه پیشرفت‌هایی در عرصه خانواده و اجتماع داشته است؟ ما هنوز تا افق‌های خودمان فاصله داریم، ولی باید توجه داشته باشیم که چه مسیری را پیموده‌ایم. در این جنگ روایت‌ها وظیفه جدی که برای جامعه ما بالاخص جامعه بانوان ترسیم می‌شود جهاد تبیین است. اینکه ما بفهمیم که هستیم و کمک کنیم دیگران هم باور کنند. شما برای هر حرکت مثبت و رو به جلویی باید امید داشته باشید. این اولین رسالتی است که زنان ما باید بر عهده بگیرند. جهاد تبیین از جنس رهبری و راهبری جامعه است چون انگیزه‌ها را شکل می‌دهد و اراده‌ها را بسیج می‌کند. یکی از مهمترین فرمت‌هایی که بانوان دارند تعامل با فضای فامیل، همسایگان و دوستان است. در نگاه اسلامی دو هویت اجتماعی جدی وجود دارد، حتی اگر بخواهیم تمدن توحیدی برپا کنیم باید این دو هویت اجتماعی را جدی بگیریم یکی هویت ارحام و دیگری همسایه است. در هردوی این بسترها زن جایگاه جدی در تقویت این دو هویت اصیل اجتماعی دارد. اگر می‌خواهیم خاندان قوی و مقاوم و به دور از آسیب داشته باشیم در قومیت و محله قابل حل است.

وی افزود: امروز جهاد تبیین جهاد اراده‌هاست. زمانی جنگ، جنگ نظامی بود، همه افراد با قومیت‌های مختلف پای جهاد نظامی ایستادند. امروز جنگ نرم است در جنگ نرم قدرت در دست کسی است که مدیریت افکار عمومی را دارد و ذهن‌ها را می‌سازد. یکی از پروژه‌های مهم ما در نهضت پیشرفت بانوان این است که بانوان افق چهل ساله استان و شهرستان خود را طراحی کنند که این استان با این ظرفیت‌ها می‌تواند محور چه اتفاقات بزرگی در کشور و خاورمیانه باشد. مثلاً در قالیبافی و نمدمالی استان قابلیت‌هایی دارد که اگر روی این قابلیت‌ها سرمایه گذاری کند می‌تواند یک قطب مهم در خاورمیانه شود آن وقت مسأله شما مهاجرت نیست و مسأله شما جمعیت می‌شود که جمعیت کشش این ظرفیت رشد را ندارد. ایران پیشرفته، ایران ۱۵۰ میلیون نفری است؛ یعنی اگر ما پیشرفت را هدف بگیریم جمعیت ما باید خیلی بیشتر از این باشد.

سعیدی نژاد عنوان کرد: یکی از مشکلات در کشور ما این است که رویکرد ما معمولاً مسأله محور است اما وقتی روی ظرفیت‌ها سرمایه گذاری کنید و آینده پژوهی کنید آن ظرفیت حلال مسائل می‌شود. یکی از خلاءهای ما در حوزه پیشرفت، نداشتن همین فقهاست. یکی از پارامترهای مهم انسانی که در نهضت پیشرفت بانوان برای ما مهم است مادری است. تعبیری با این مضمون وجود دارد که زنان به جهت عدد نصف جامعه و به جهت آثار کل جامعه هستند. این از هنر همسری و مادری و ارتباط مؤثر زنان با محیط است.

وی تصریح کرد: یکی از کم هنری‌های امثال بنده، خوب توصیف نکردن مادری است. مادری یکی از واقعیت‌های مهم و ارزشمند الهی است که در همین دنیا معنای مهمی به زندگی زن می‌دهد امروز بزرگترین سرمایه گذار زندگی، زن است و عقلانی‌ترین انتخاب زن، مادری است. مادری یک هنر و یک سرمایه گذاری بزرگ برای یک زن است. یکی از مسئولیت‌های شما در نظام تبیین تعریف درست ماردی است. باید تلاش کنیم دین خود را با معنای واقعی خودش که سعادت دنیا و آخرت را در تمام ابعاد می‌تواند همراه داشته باشد بفهمیم.
در حاشیه این همایش، بازدید از کارگاه تولیدی صنایع دستی و بافت نمد و گلیم بافی با حضورقائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان، مدیر نهضت پیشرفت بانوان، مسئول ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان و امام جمعه استان انجام شد.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=6268

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.