• امروز : یکشنبه - ۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 21 April - 2024
6

رشد تعداد تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم

  • کد خبر : 6654
رشد تعداد تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
بر اساس اعلام معاونت تعاون وزارت تعاون و رفاه اجتماعی تعداد تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم با رشد هفت درصدی به ۸۸۲ تعاونی رسیده است.

امروز سازمان‌های‌ بین‌المللی، تشکیل تعاونی‌های زنان را به‌ عنوان یکی از راهبردهای اساسی کاهش نابرابری‌ها و افزایش مشارکت در کلیه امور اقتصادی و اجتماعی به دولت‌ها توصیه می‌کنند.

در کشور ما نیز طی یک دهه گذشته بنگاه‌های کوچک و متوسط بسیاری با عنوان تعاونی زنان در کشور تاسیس و با اقبال خوبی همراه شدند.این تعاونی‌ها در گرایش‌های‌ مختلف اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی فعالیت کرده و عمده تولیدات آن‌ها در حوزه‌ خدمات، کشاورزی، صنایع غذایی، صنایع ‌دستی، گلیم، فرش دستباف و گیاهان دارویی بوده است.

در حال حاضر ۱۰ هزار تعاونی زنان در کشور وجود دارد که نشانگر فعالیت زنان در مشارکت اقتصادی است.برابر آمارها در دولت سیزدهم ۸۸۲ تعاونی زنان با بیش از ۸۰۰۰ نفر عضو تشکیل شده است.

آنطور که مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است در دولت سیزدهم تعداد تعاونی‌های زنان به بیش از ۸۸۰ تعاونی رسیده که نسبت به سنوات گذشته رشد ۷ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد اعضای تعاونی‌های زنان را خود زنان تشکیل می‌دهند، افزود: برخلاف باور برخی که تصور می‌کنند زنان نمی‌توانند در حوزه صنایع ورود کنند، نزدیک به ۶۰ درصد تعاونی‌های زنان، صنعتی هستند.

پیشتر خاطره استادرضایی‌ ـ رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران درباره آمار تعاونی‌های زنان در کشور گفته بود ۱۰ درصد تعاونی‌های فعال کشور و معادل ۹۸۰۰ تعاونی را تعاونی‌های زنان به خود اختصاص داده‌اند.

در حال حاضر تعاونی‌های زنان نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصاد، تولید ناخالص داخلی، اشتغالزایی و درآمدزایی دارند. سیر تاریخی فعالیت بانوان در ایران نشان می‌دهد که زنان از دیرباز در زمینه‌های مختلف از صنایع دستی و مشاغل هنری گرفته تا تولید فرش دستباف و امور باغی و کشاورزی فعالیت داشته و سهم بسزایی از تولید و اشتغال خُرد و خانگی را در قالب تعاونی‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به اعضای شرکت‌های تعاونی زنان از محل منابع بانک توسعه تعاون، حمایت مالی در قالب وام و کمک بلاعوض با هدف توسعه بازار و حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی از جمله برنامه‌های حمایتی معاونت امور تعاون از تعاونی‌های زنان بوده است.

بی‌تردید با حمایت از شرکت­‌های تعاونی زنان و تسهیل ورود آنها به بازار، زمینه توسعه بازار و پایداری کسب و کار ایجاد می شود و بازاریابی و بازارسازی، فراهم کردن امکان فروش محصولات تولیدی و توانمندسازی زنان به ویژه در مناطق محروم در توسعه اقتصادی، رونق تولید و بهبود معیشت و درآمد خانوارها اثرگذار است.

لینک کوتاه : https://zanandiplomacy.ir/?p=6654

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.